reklama

Moja ponuka: originálny slovenský projekt rozvoja edukácie - " Bystrík "

Nie, nerobím si ilúziu, na autorstvo. Súhlasím, že reforiem školstva už bolo dosť. *Preto chcem nadviazať na jeden z nich - pomerne funkčný Konštantín z 90-tych rokov minulého storočia. Vďaka nemu sme dosiahli - my učitelia -

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

slušný spoločenský status porovnateľný s postavením učiteľa v predošlom spoločenskom zriadení a hlavne, solídne platové ohodnotenie našej práce. Ihneď dokážem. Ak si pozriete vtedajšie platné platové tabuľky učiteľov a lekárov ako ŠTÁTNYCH zamestnancov zistíte, že plat učiteľa s prvou či druhou kvailfikačnou (dnes atestačnou!) skúškou bol na úrovni základného platu docenta Vysokej školy či primára ľubovoľného oddelenia štátnej nemocnice na Slovensku. A toto je potrebné v plnej miere obnoviť a zabezpečiť v novom rozvojovom projekte, nie reforme. My sme tieto časy hojnosti zažívali na vlastnej koži a bolo to dobré. Neobstoja reči manipulátorov typu M.Zelina, že po Nežnej začalo školstvo upadať a upadá dodnes. Sú to bludy. V 90-tych rokoch i čase Konštantína sme mali dôstojný status i mzdy. No prestalo tak byť v čase projektu - Milénia, odkedy nás postupne zotročili a zotročujú platovo i statusovo dodnes. Nečudo, veď dvaja z najvýznamnejších spoluautorov Milénia sú dodnes vedení v Ústave pamäti národa ako spolupracovníci ŠtB. Jeden je už nebohý. Oni a ony začali básniť o potrebe prvkov anglosaského školstva a výchove k individualizmu a sebapresadzovaniu sa v spoločnosti všetkými možnými prostriedkami. A dobre vieme ako to dopadlo a dopadá. Bezohľadná korupcia, väzby na násilné podsvetie, glorifikácia moci a vplyvu rodín s mafistickými väzbami, na bohatých mecenášov s reciprocitou - dnes ty mne zajtra ja tebe a pod. atď. Milénium totálne deformovalo spoločnosť. a zaviedlo divý a živelný i násilný kapitalizmus na Slovensku. Netreba to podrobnejšie rozvádzať a popisovať. Dnešný východzí edukačný stav je jasný. Krízový, ako nikdy predtým. Dominuje egoizmus, rodinkárstvo, ipsocentrizmus, reciprocita, korupcia a negatíva.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže dobrá polovička činných pedagógov ešte zažila socialistické školstvo a pedagogiku, metodicky je možné vyšpecifikovať a popisovaťaj projekt Bystrík podľa osvedčených algoritmov. Bude to zrozumiteľnejšie ako ez novú taxonómiu. Teda najprv vyšpecifikujeme jeho hlavný edukačný a formatívny osobnostný cieľ: Naozaj originálne a rozvojovo. Tu to je:

Zamerať naše komplexné pedagogické, rodinné a rovesnícke edukačné sociálne interakcie a cielenú osobnostnú formáciu na osobnostné formovanie žiakov v celom edukačnom procese od povinnej MŠ až po ukončenie edukácie mladého človeka na jeho komplexnú prosociálnosť. Produkt našej edukácie je komplexne prosociálnou osobnosťou schopnou zaradenia sa tak do sveta práce ako aj k založeniu a rozvíjaniu vlastnej rodiny. Disponuje dostatočným potenciálom účinných algoritmov a dynamických stereotypov na zvládnutie dôstojných a mravných riešení problémových životných situácií na svojej celoživotnej ceste. Cieľ - osobnostná formácia a rozvoj ku komplexnej prosocionálnosti edukovaného.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K naplneniu základného edukačného cieľa pedagogického a odborného pôsobenia postupne a kontinuálne rozvíjať súbor jeho základných spôsobilostí a kvalít vedúcich ku konečnému formatívnemu cieľu - KOMPLEXNEJ PROCIÁLNOSTI DETÍ a MLÁDEŽE I NOVO ZALOŽENÝCH MLADÝCH RODÍN. v SR. Konkrétne ide o tvorbu a rozvíjanie týchto osobnostných potencialít každého človeka v zmysle zákonov lásky, sebadarovana sa iným, aktívnej sebaregulácie, sebahodnotenia a osobnostných korekcií eliminácie sebazáporov i obety druhým. K altruizmu a prirodzenej filantropii a darovaniu sa.a chápaniu praktickej subsidiarity v spoločnosti a v spoločenských zväzkoch a komunikáciách. K realizácii aj vyšpecifikovaných osobnostných kvalít intenzívne a aktívne využívať postupnú cestu desiatich sociálnych a interindividuálnych kvalitatívnych elementov vedúcich v koinečnom dôsledku práve k uplatlatňovaniu komplexnej prosociálnosti väčšinovo a dominantne i majoritne -- v praktickom živote jednotlivcov, rodín, spoločenských skupín, pospolitostí i civilizácie ako celku. Orientovanej väčšinovo na nenásile a vzájomnú lásku v medziľudských vzťahoch. Ide hlavne o:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

1/ rozvoj pozitívneho sebavnímania seba i blížnych (zmyslového, interindividuálneho a tímového);

2/ posilňovanie prirodzených komunikačných schopností a spôsobilostí - verbálnych i neverbálnych v rozličných sociálnych poliach, stavoch, interakciách a spolupôsobení; s dôrazom na materinskú reč a jazyk, vo vyššom predškolskom veku aj na cudzí jazyk; ovládnuť postupne aj základy PC komunikácie a neetikety pri komunikáciách v sociálnych sieťach;

3/ formovať elementárne zručnosti, hygienické návyky a algoritmy,elementárne mravné a etické návyky a mravné dynamické stereotypy, vzťahy v tíme rovesníkov, role a hry cez zážitkové učenie detí v rovesníckych skupinách v predškolských zariadeniach i v rodinách;

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4/ viesť deti od malička k tímovosti a prejavom empatie k blížnym, vrátane tých, ktorých máme menej rady a radi, preukazovať im rovnakú úctu a dôstojnosť bez dominancie nenávisti a nepriateľstva, vedieť sa vžiť do ich náročných situácií a dostatočne tolerovať ich nie vždy priateľské a nenásilné vystupovanie v komunikácii s nami, byť pre ne pozitívnym príkladom a nasledovania hodným vzorom;

5/ rozvíjať primerane našu emocionálnu a sociálnu inteligenciu ako harmonické a proporcionálne zložky celkovej inteligencie mladého človeka, preferovať zdravý životný štýl a poukazovať na nutnosť prevencie pred negatívnymi a násilnými javmi ohrozujúcimi zdravý vývoj našej osobnosti;

6/ inkluzívne a skupinovo podporovať a rozvíjať vekuprimerane a na základe ostatných pedagogických a edukačných zásad, cieľov, foriem, metód a prostriedkov kognitívnu inteligenciu a potenciál detí a mládeže bez ich akejkoľvek diskriminácie a obmedzení v duchu osvedčených klasických i nových postupov a metodík vrátane rozvoja IKT technológií;

7/ kreativita -v edukačnom vzdelávacom procese klásť dôraz na pochopenie a osvojenie si stereotypu využívania logického myslenia, projektovanie, využívania vlastnej kreativity (tvorivosti!) i naučených vzorov a dynamických stereotypov riešení pri pozitívnom a všeobecne mravnom a plodnom riešení rozličných problémových životných situácii v škole, na pracoviskách , v rodine i pri pobyte v rovesníckych skupinách vo voľnom čase u detí a mládeže; Prejavovať primeranú starostlivosť o talentovanú a nadanú deti a mládež i o problémovú a handycapovanú v osobnostnom, vzdelávacom a sociálnom vývoji a rozvoji - žijúcu a tvoriacu -. sociálne integrujúca sa - v tých istých školských triednych tímoch a záujmovývh skupinách a združeniach . Ako aj navyše pracujúcu prostredníctvom osobitných služieb špecializovaných školských zariadení a osôb v každej škole typu - výchovný poradca, profesiový poradca, koordinátor primárnej prevencie drogových závislostí a negatívnych javov ohrozujúcich zdravý vývin DaM (detí a mládeže), koordinátor rodinnej výchovy, koordinátor enviromentálnej výchovy, koordinátor ekonomickej formácie DaM, koordinátor masmediálnej edukácie, koordinátor ochrany zdravia a človeka, triedny učiteľ, triedny výbor detí, žiacky parlament atď.

8/ asertivita - vedieť presvedčivo a argumentmi dokázať opodstatnenosť svojich právd a riešení konkrétnych situácií, byť aktívny i tolerantný, vedieť počúvať i poradiť, nie však za každú cenu, nebyť v živote pasívny a nechať sa manipulovať tak rovesníkmi, ako aj rodičmi v staršom veku, neznámymi a vplyvnými osobnosťami a hviezdičkami i hráčmi hier typu Modrá veľryba - hlavne prostredníctvom Internetu a PC sietí, najmä Instagramu, facebooku, Twiteru a pod. Nezamieňať si virtuálnu realitu so skutočnosťami v reálnom priestore. Nenapodobňovať vzhliadnuté skutky, javy, procesy, akcie hlavne násilné a manipulačné z virtuálnej reality sveta PC a početných a rozšírených PROSTRIEDKOV VÝDOBYTKOV mediálnej, mobilnej, digitálnej a prenosnej a ľahko dostupnej každodennej wifi-techniky a Internetu s jeho čoraz početnejšími a negatívnymi temnými stránkami... Vedieť si vyberať spoľahlivo, pozitívne a osobnosť obohacujúce a rozvíjajúce info a data z PC sietí.POdporujúce zdravý životný štýl a telesnú, duchovnú i duševnú integritu a pohodu jednotlivca nami edukovaného.

9/ sociálnosť, subsidiarita, nenásilie a pokoj - vedieť uprednostňovať pri všakovätých sociálnych interakciách tieto dimenzie pred - podozievavosťou,intrigami, chamtivosťou, závisťou, násilím, zákernosťou, koristníctvom, honbou za materiálnymi statkami a bohatstvom, bezbrehým blahobytom, hedonizmom, promiskuitou, zvrátenosťou a úchylkami od bežných štandardov i popularitou za každú cenu (masová streľba na školách, prostitúcia, AIDS, ebola, extrémna sociálna nerovnosť, hlad, bieda a pod.) v životoch a sociálnych interakciách jednotlivcov, skupín i tímov. Pozitívne formovať aj svojich rodičov, starých rodičov a dospelákov k prvkom komplexnej prosociálnosti., ktoré nemajú dostatočne osvojené, lebo k nimi neboli pedagógmi systematicky, kontinuálne i permanentne vedení a formovaní počas ich vlastných štúdií a vo vtedy jestvujúcich školských systémoch !!! Viesť s nimi plodný a vzájomne obohacujúci sa partnerský dialóg. i konštruktívne hádky a spory.

10/ komplexná prosociálnosť osobnosti i v tímoch a rodinách realizovaná cez princípy všeobjímajúcej lásky, viery a nádeje v pokrok a progres a v nezištnej starostlivosti o blížnych, vrátane nepriateľov, starých ľudí, chorých a ukrivdených -aplikované nenásilie v medziľudských vzťahoch a komunikáciách, aktivity za všeobecný pokoj a mier na našej planéte, rešpektovanie základných ľudských práv a zodpovednosti zakaždý život a rozvoj populácie, aktívnu ochranu jej pôvodného prírodného a životného prostredia a bohatstva, za ich zachovanie pre budúce generácie, rozumnú elimináciu a riešenie globálnych problémov našej civilizácie, filantropické a altruistické prosociálne myslenie, presvedčenie, životné postoje, občianske angažovanie sa a hlavne správanie a konanie v našich praktických životoch jednotlivcoch, rodín, spoločenstiev, národov, štátov i ľudstva ako celku v súlade a v jednote so všetkým stvorenstvom vesmíru ako celku i okolitej prírody.

Toto je v kocke môj i manželkin a švagrinej (všetko sme dlhoroční učitelia regioškolstva SR ) projekt rozvoja edukačnej školskej sústavy na Slovensku s názvom "Bystrík"!. Názov úzko odkazuje na kresťanské tradície od čias spolupatrónov Európy - Sv. Konštantína (Cyril a Metoda), ktorých odkaz je organickou súčasťou preambuly Ústavy SR, o ktorú sa má opierať aj náš rozvojový projekt edukácie detí a mládeže i dospelých Slovenska nadväzujúci na projekt transformácie nášho školstva z 90-tych rokov - Konštantín.

Základnou nutnou podmienkou jeho realizácie je bezodkladné splnenenie požiadavky: Vrátiť parlamentom- NR SR učiteľom a zamestnancom školstva regiónov SR štatút a staus štátneho zamestnanca so všetkými súčasnými benefitmi úradníkov Ministerstva školstva.... SR. Obnoviť stav rovnakej platovky resp, porovnateľných základných miezd vybraných dvoch profesií v SR - učiteľov a lekárov. Okamžite odstrániť existujúcu platovú nerovnosť: priemerný plat lekára v SR=2,5-násobok platu učiteľa regioškolstva SR !!! To do roku 2002 absolútne nebolo a platy boli vyrovnané. Čo také celosvetové dosiahli, vykonali či čím ovplyvnili svetovú vedu slovenskí lekári, že takto nehorázne platovo odskočili za uplynulých 15 rokov - od učiteľov základných a stredných škôl SR, tak isto univerzitne vzdelaných - ako oni a ony v bielych plášťoch ???!!!! Pokiaľ vieme, tak nič. Nič. A ešte raz - nič. Tak prečo také priepastné platové rozdiely - do roku 2003 neexistujúce medzi lekármi a pedagógmi v SR!?

RNDr. PaedDr. PhilBc. ThMgr. Ivan Olejár - pedagóg regioškolstva SR s vyše 38-ročnou praxou... Nebojme sa pochybností a počiatočného odporu pedagógov, dominantne a jednostranne formovaných vyše 20 rokov pedagogikou prof. Zelinu zameranou na anglosaské školstvo a prílišný individualizmus a bezmedzné sebapresadzovanie sa jednotlivcov na úkor TÍMOMOSTI a plodnej a zmysluplne naprojektovanej práce v tímoch spolupracovníkov. Dôkaz, že sme to skoro vykorenili zo škôl. Totálna absencia laboratórnych prác vo výučbe prírodovedných predmetov na II. a III. stupni regioškolstva SR !!! Bez akýchkoľvek diskusií, priatelia!!"! A množstvo ďalších chýb a omylov napr. znovu absencia komplexu poznatkov o mikro, makro i mega svete ako základu všeobecného obrazu súčasného sveta. Nie sú znovu zaradené poznatky o makrosvete v primeranom rozsahu, ktoré systematicky študuje astronómia a jej pomocné a technické VEDY. Študent nemá vytvorený komplexný obraz vesmíru. A často je iba príveskom strojov a zariadení firiem aj v schválenom modele výchovy DUÁLNEHO VZDELÁVANIA určeného primárne pre robotnícke profesie a stredné odborné kádre . Mládež, ktorá potom môže študovať aj technické inžinierske a IKT profesie, čo je opodstatnené a dobré pre potreby odborne vzdelanej stredoškolskej mládeže a jej premeny na vysokoškolsky vzdelanú technickú inteligenciu štátu, ktorej počty dlhodobo stagnujú. Všetko na úkor rázneho odbúravania a redukcie encyklopedičnosti vzdelania našich detí a mládeže. Na encyklopedičnosť ľudského poznania máme dnes počítače a PC siete. S množstvom systeaticky a prehľadne a podrobne zaradených encyklopedických poznatkov - usporiadaných na spôsob internetovej Wikipédie. PC translátory textov v cudzích jazykoch sa zdokonaľujú natoľko, že postupne nahradia živých tlmočníkov a obmedzí sa potreba štúdií cudzích jazykov v dnešnom rozsahu. Podobne materinského jazyka a literatúry. PC formuláre štandardizovaných dokumentov počnúc životopismi a končiac profesiogramami nám značne zjednodušia nároky kladené na výučbu slovenčiny a slohu. Stratí svoje opodstatnenie a celkový a detailný rozsah výučba matematiky na úkor informatiky a PROJEKTOVANIA. Projektovania ako typickej činností ľudského rodu, ktorou sa kvalitatívne odlišujeme od zvyšku živých tvorov. Opäť na úkor klasickej výučby matematiky v súčasne neprimerane veľkom rozsahu. Dominovať musí škola s prostredím lákavým formami, metódami, podmienkami a prostriedkami podobnými rodinnej a rovesníckej atmosfére zážitkového učenia SA A PESTREJ PALETY HIER DETí A MLáDEžE vedúcich k napĺňaniu vyšpecifikovaného cieľa - dosiahnutia dominancie komplexnej prosociálnosti a nezištnej služby u detí a mládeže 21. storočia aj na Slovensku. Vo svete nás všetkých. Kto pochopí vývojové trendy spoločnosti zameranej NA NENÁSILIE, vzajomnú Lásk a nezištnú službu blížnym i sebe samým - bude dobre disponovaný pre očakávanú budúcnosť sveta i našej modrej planéty. A Bystrík k tomuto veľkému cieľu ľudstva - orientujeme už dnes. Je víziou edukácie i reálnym rozvojovým projektom v duchu preambuly Ústavy SR, najmenej do konca storočia.

Ivan Olejár

Ivan Olejár

Bloger 
  • Počet článkov:  984
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som kritický, no zvyčajne naznačím, či priamo ponúknem riešenie problému. Rád totiž projektujem. Dokonca donedávna, kým ma neodstavili slovenskí demokrati, som ho aj vyučoval deti a školskú mládež veľmi aktívne. Presnejšie - učil som ju tvorivo mysleť, vyjadrovať a obhajovať svoje publikované názory, konanie a presvedčenie. To sa dnes v špinavom svete, nás dospelákov nenosí a hlavne nehodí. A preto som v malom školstve SR . dva roky pred dôchodkom dolietal až ták, že som sa komplexne zdravotne i osobnostne dezintegroval, po našom - zrútil Postupne sa uzdravujem a veľmi mi pri tom pomáha práve činnosť blogera. Fakt, že sa môžem s Vami podeliť o denne zažívanú realitu. Hlavne v SR! Som katolícky veriaci, absolvent 4 úspešných VŠ štúdií i držiteľ výučného listu v profesii stolár. Som aj laický teológ - absolvent RKCM bohosloveckej fakulty UK v Bratislave. Život ma neraz poriadne vyfackal , no náš Pán zároveň podržal. Vďaka Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu