Edukačné kurzy pre pozemšťanov: Charakteristika vesmíru-III. časť kurzu

V tejto časti ponúkam svoju originálnu charakteristiku vesmíru ako celku. Môžeme o nej tvorivo diskutovať, vypichnúť jej slabiny z pohľadu súčasných poznatkov  jednoty pôsobenia vedy a teológie na poznanie ľudstva. Nekompromisne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

No s elementárnymi dôkazmi a logikou. Nie, hala - bala a z triednych pozícií ideologického boja mezi materializmom a idealizmom. Ten necháme filozofom uznávajúcim formy duchovného N Á S I L I A pri obhajobe svojich téz a právd, axióm a princípov. Bojovať nebudeme. Iba presviedčať silou svojich argumentov experimentálnych poznatkov založených súčasne - na vede i zároveň - viere v Boha.

Moja originálna charakteristika vesmíru (univerza, kozmu,materiálneho sveta, sveta, všehomíra)

V E S M Í R je tvorivé stvoriteľské dielo Boha z ničoho, čo by predtým materiálne existovalo procesom zvaným podľa poznatkov súčasných vied - Big-Beng - Veľký výbuch, z počiatočného stavu kozmu zvaného v astronómi, kozmonautike, informatike i a v prírodných vedách - SINGULARITA. Odvtedy má dve základné dimenzie a charakteristiky - priestor a čas, čiže astronomický a fyzikálny PRIESTOROČAS. Doba okamihu Big-Bengu je súčasnými vedcami odhadovaná na 13,5 až 15 miliárd pozemských rokov. Je zakrivený a súčasnosti univerzum prechádza vývojovou fázou rozpínania vesmíru. Experimentálnym dôkazom tvrdenia je gravitačný červený posun, objavený astronómom - Halleym. Predstaviť si ho môžeme ako po Veľkom výbuchu, alebo v príslušnej každej fáze rozpínania podľa modelu oscilujúceho kozmu - zväčšujúci sa balón s istým objemom a možno aj silovým interakčným centrom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z hľadiska pozemských a blízko kozmických pozorovateľov s pozorovacími prostriedkami - súčasnými pozemskými a kozmickými, ho možno rozdeliť do dvoch oblastí s pohyblivými hranicami:

1/ na Metagalaxiu; 2/ na Doplnok k Metagalagii,

A práve zjednotenie dynamicky sa vyvíjajúcich podmonožín: Metagalaxie a jej Doplnku od veľkého výbuchu po súčasnosť s evolučnou priestorovo-časovou orientáciou - od minulosti cez prítomnosť do budúcnosti - predstavuje mnou CHARAKTERIZOVANÝ VESMÍR čI archaicky - VŠEHOMÍR ako celok. Materiálny a súčasne sa rozpínajúci v priestoročase objekt záujmu našej človečenskej -vedy aj viery.

SkryťVypnúť reklamu

Charakteristika Metagalaxie - dynamicky sa vyvíjajúca aj svojím súčasným rozpínaním a pozemšťanmi od čias vzniku vedy - P O Z O R O V A T E Ľ N Á a v dnešnej dobe už milióny pozemských rokov - ROZPÍNAJÚCA SA vzájomnými interakciami existujúcich a ľudstvom doposiaľ identifikovaných (gravitačných, elektromagnetických, jadrových i síl slabých interakcií), i zatiaľ ešte nami - vedou neobjavených a ľudstvom nepoznaných kozmických síl - MATERIÁLNA SÚČASŤ (časť!) UNIVERZA - kozmický OBJEKT KOZMU v oblasti MEGASVETA- vesmíru ako celku a predmetu vedeckého bádania nás - pozemšťanov.Jej najcharakteristickejšími materiálnymi objektmi, okrem 8-mičky, sú:

1/ látky - chemické individuá, ktorých dnes poznáme vyše 6 miliónov;

2/ fyzikálne polia - v súčasnosti rozlišujeme zatiaľ len 4 kvaliktatívne druhy fyzikiálnych polí;

3/ elementárne častice a entity ako kvarky - pôopísaných asi 500 druhov;

4/ špecifické hmotné objekty, na čele so svetlom;

5/ temná (tmavá) vesmírna hmota - veľa o nej nevieme;

6/ temná /tmavá) vesmírna energia - bádame o nej;

7/ doposiaľ neidentifikované a neznáme materiálne objekty, bytosti, civilizácie;

8/ neidentifikovateľné nepozorovateľné objekty pre dnešných pozemšťanov v Doplnku Meteagalaxie .

Charakteristika Doplnku Metagalaxie - pre pozemšťanov s klasickými súčasnými kozmickými pozorovacími prostriedkami NEPRÍSTUPNÁ časť vesmíru, ktorej existencia logicky vyplýva z vedou objavených platných základných postulátov, princípov a vedeckých i filozofických a teologických axióm nášho poznania. Zostane pre nás tajomstvom. No do tajomstiev doplnku budeme prenikať čoraz hlbšie a hlbšie. Evolučne a dialekticky i logicky a projekčne i informačne. Poznanie vesmíru má vzostupný charakter, ktorý sa zachová, pokiaľ sa ľudstvo nezničí napr. v nukleárnej či neutrónovej globálnej vojne.

SkryťVypnúť reklamu

Z klasifikačného hľadiska priestorovo-časového možno vesmír rozdeliť na objekty:

1/ MIKROSVETA; 2/ MAKROSVETA ; 3/ MEGASVETA;

Čas plynie dohodou pozemšťanov: z minulosti - cez prítomnosť- do budúcnosti !

Rýchlosť známych kozmických interakcií materiálnych objektov makro, mega i mikrosveta sa deje konečnou rýchlosťou. Jej maximálny hodnota je podľa I. Einsteinovho postulátu vo vákuu - asi 300.000km/s. Ide o tzv. rýchlosť svetla vo vákuu.

Ako prvý vsttúpil aktívne do diskusie páter Ignác a vyzval ma podnetne aby som charakterizoval pojem Boha. To vďačne urobím, ale až zajtra - vo štvrtok -8.8.2019; opäť iba svojským a originálnym spôsobom- vo forme mojej teologickej i básnickej prvotiny zároveň. potešme sa navzájom.ďakujem pátrovi Ignácovi za vecnú a podnetnú otázku. Pôjde o charakteristiku Tojjediného Boha Stvoriteľa. Pre nás blogerov na SME-sk platí poriadok a norma, podľa ktorej môžeme publikovať iba jeden blog za deň. Prosím o jej rešpektovanie aj v budúcnosti. Pokiaľ viem, rád Vám odpoviem a odkážem Vás na problermatiku v literatúre, čI na Internete. Ivan Olejár, Prešov

Autor edublogu - RNDr. PaedDr. ThMgr. PhilBc. Ivan Olejár - pedagóg a teológ so 40rokmi pedpraxe;

Ivan Olejár