reklama

Aktuálne a dodnes NESPLNENÉ závery; 46ročnej analýzy: "O socialistickej výchove mládeže!"

V dnešnom blogu venovanom aj súčasnému stavu a perspektíve nášho regionálneho školstva vo VZDELÁVANÍ, ako súčasti edukácie, kam patrí aj VÝCHOVA, sa ako pedagóg so 40-ročnou praxou kriticky vyjadrím k obsahu učiva za polstoročie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Obsah blogu by mali poznať najvyšší ministerskí úradníci, na čele dnes už členkou SNS a ministerkou školstva - akademičkou M. Lubbyovou i šéfkou školskej inšpekcie Kalmárovou i riaditelia VÚDPaP SR, MPC i ŠPÚ v Bratislave. Už dopredu tvrdím, vzhľadom na uvedené skutočnosti za posledné polstoročie riadenia rozvoja nášho regionálneho školstva na Slovensku. Hanba vám všetkým, ktorí ste pracovali a pracujete minimálne vo vyššie uvedených školských inštitúciách, centrálnych orgánoch a školských organizáciách vo vysokých a zodpovedných funkciách, vrátane najvyšších, s výnimkou našich regionálnych škôl plniacich v každom čase za uplynulé polstoročie niekedy aj veľmi scestné nariadenia a pokyny ústredných orgánov školstva, ktoré zlyhali na celej čiare práve v oblasti vzdelávania a obsahu učiva (moderne kurikula) jednotlivých predmetov systému regionálneho školstva SR - aj od jej vzniku v roku 1993. Ako aj za bývalého Československa, ktorého rovnocennom súčasťou bola desaťročia aj Slovenská socialistická republika !! Toto je potrebné mať na zreteli pri čítaní blogu. A tu je základný a nikým nevyvrátiteľný dôkaz pravdivosti obsahu môjho blogu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začnime logicky stavom regionálneho školstva pred asi polstoročím. Konkrétne a adresne z dokumentu s názvom: "Z diskusie na pléne Ústredného výboru Komunistickej strany Československa (ÚV KSČ!) v dňoch 3.-4. júla 1973 - O SOCIALISTICKEJ VÝCHOVE MLÁDEŽE. Ide o materiál, ktorý priniesli ako prílohu Učiteľské noviny č. 33-34 zo dňa 30. augusta 1973. Teda, na začiatku školského roka 1973/74.Kedy som maturoval na Gymnáziu v Krompachoch a už som bol rozhodnutý stať sa študentom Prírodovedeckej fakulty UPJŠ ako študent prírodovednej vetvy nášho gymnázia. Citujem z ťažiskového normalizačného dokumentu československých komunistov, práve pre oblasť VZDELÁVANIA mládeže -už z roku 1973 !!!! :

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Ani vo v z d e l á v a c e j (okrem vopred v dokumente zanalyzovanej - výchovnej oblasti! - moja pozn.) oblasti a činnosti školy nie je všetko v poriadku. Správa o školstve i referát súdruha Jána Fojtíka prinášajú o tom presvedčivé dôkazy. Najzávažnejším nedostatkom našej školy v oblasti v z d e l á v a n i a je, že OBSAH výučby už celkom nezodpovedá úrovni súčasnej vedy a techniky." (rok 1973!) 

"Učebné osnovy a učebnice našich škôl sú spravidla PRÍLIŠ PREPLNENÉ, MAJÚ PREVAŽNE E N C Y K L O P E D I C K Ý C H A R A K T E R, lebo na staré učivo sa nalepuje nové. To vedie nielen K P R E Ť A Ž O V A N I U Ž I A C T V A a K P O V R C H N Ý M V E D O M O S T I A M. Ďalej to vedie k k prenášaniu V Y U Č O V A C Í C H P O V I N N O S T Í Š K O L Y N A R O D I N U ! Ale aj k tomu, že si žiaci NEDOSTATOČNE osvojujú návyky SAMOSTATNEJ PRÁCE, LOGICKÉHO MYSLENIA, neprivykajú si dialekticko-historicky chápať a rozvíjať vyššie poznávacie sily a SCHOPNOSTI."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"PREŤAŽENOSŤ UČEBNÝCH OSNOV a UČEBNÍC OBSAHOM UČIVA NEDÁVA U Č I T E Ľ O M DOSTATOK MOŽNOSTÍ, aby sa mohli viac venovať V Ý C H O V N É M U pôsobeniu na svojich žiakov. To je tiež jednou z príčin pomerne vysokej PREPADAVOSTI - základnou školou počnúc a vysokými školami končiac."

"Vonkoncom nemožno súhlasiť s opakujúcou sa tendenciou - neustále ROZŠIROVAŤ počet predmetov i počet hodín v učebných plánoch na jednotlivých stupňoch a typoch škôl. My chceme, aby nám vyrastala mládež nielen múdra, ale i zdravá. I tak sa nám deti HRBIA pod ŤAŽKÝMI aktovkami." 

Toľko z dokumentu KSČ starého POLSTOROČIE ! Dovolím si tvrdiť, že do školského roku 2019/20 sa v uvedených reáliách kritizovaných komunistami nič, ale absolútne nič nezmenilo. Ťažiskové problémy spred polstoročia pretrvávajú v plnej sile a kráse dodnes a budú pretrvávať aj v blízkej budúcnosti. A nepomohli ani mnohé školské reformy realizované súdruhmi do roku 1989. A ani exkomunistom M. Zelinovi, I. Turekovi, V .Rosovi a iným, ktorí si udržali dôveru na úseku školstva - po Nežnej spred 30-tich rokov - sa ich nepodarilo uspokojivo vyriešiť. Sú tu aj dnes a pretrvávajú polstoročie.. Je to obrovská hanba riadiacich a inšpekčných štruktúr a vedúcich kreatúr nášho, dnes už v EÚ - podpriemerného a neštandardného i finančne štvrťstoročie podvyživeného školstva ! Nečudo, že sa z dobytých pozícií svetovej špičky na prelome 60 až 70-tych rokov neustále prepadáme a prepadáme. Kríza sa prehlbuje. A aktovky našich detí a mládeže, priznajme si, stúpajú na hmotnosti neustále dodnes...(!) Proste osobností či skôr pseudo osobnosti v pedagogike s monopolom na jeho hodnotenie v médiách sa takto sebarealizovali a zapríčinili hlbokú krízu a ústup z pozícii nášho školstva. A takých, ktoré by stabilizovali krízu a prepad a evidentne zaznamenali obrat k lepšiemu niet a dlho ani nebudú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O nás starších pedagógov nie je záujem - osnovať na základe našej praxe reálny a realizovateľný model stabilizácie pozitív a rozpracovania takého dynamického modelu školstva, ktorý by nás vysekal z marazmu a zabezpečil postupné dobytie dosiahnutých pozícií nášho školstva vo svete i Európe.

Súčasné slovenské školstvo s persónami poznačenými hlboko komunizmom, marxizmom-leninizmom, socializmom, hoc s ľudskou tvárou a zatuchnutou ľudovou, nie kresťanskou demokraciou - ako napr. v Nemecku - ako primárnou pre našu Európu, teda nie liberálnou demokraciou - zodpovedne prehlasujem - sú NEREFORMOVATEĽNĚ. Nemecký systém aj preto, lebo je naň momentálne orientované slovenské DUÁLNE školstvo, ktorým by mala prechádzať polovica mladej populácie SR. Aj preto sa musia efektívne a účinne - práve personálne vymiesť a vyčisťiť od komunisticky, socialisticky, extrémisticky a príliš liberálne orientovaných vedúcich činiteľov. Ako Auguiášov chliev! A potom ho začať tvoriť nanovo s nezaťaženými osobnosťami starou socialistickou ideológiou a s veľkorysým rozpočtom kapitoly ministerstva školstva, páni poslanci NR SR i miestni poslanci, primátori a starostovia SR. . Teda, nie s doterajším hyenistickým spôsobom šetrenia financií na úkor našich slovenských detí a mládeže. Odvahu a nasadenie za prerod školstva prajem. Prosím &Vás, PREBUĎME SA VŠETCI ZAINTERESOVANÍ a ochotní - naprojektovať a potom spustiť proces intenzívnej obrody školstva SR !!! S aktuálnym a životaschopným obrodným projektom a modelom. 

RNDr.PaedDr.ThMgr.PhilBc.Ivan Olejár - autor i projektant "Za prosociálne Slovensko i svet!"

Ivan Olejár

Ivan Olejár

Bloger 
  • Počet článkov:  984
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som kritický, no zvyčajne naznačím, či priamo ponúknem riešenie problému. Rád totiž projektujem. Dokonca donedávna, kým ma neodstavili slovenskí demokrati, som ho aj vyučoval deti a školskú mládež veľmi aktívne. Presnejšie - učil som ju tvorivo mysleť, vyjadrovať a obhajovať svoje publikované názory, konanie a presvedčenie. To sa dnes v špinavom svete, nás dospelákov nenosí a hlavne nehodí. A preto som v malom školstve SR . dva roky pred dôchodkom dolietal až ták, že som sa komplexne zdravotne i osobnostne dezintegroval, po našom - zrútil Postupne sa uzdravujem a veľmi mi pri tom pomáha práve činnosť blogera. Fakt, že sa môžem s Vami podeliť o denne zažívanú realitu. Hlavne v SR! Som katolícky veriaci, absolvent 4 úspešných VŠ štúdií i držiteľ výučného listu v profesii stolár. Som aj laický teológ - absolvent RKCM bohosloveckej fakulty UK v Bratislave. Život ma neraz poriadne vyfackal , no náš Pán zároveň podržal. Vďaka Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu